שלמה קרליבך
איש חסיד ואיש פּוֹפּ
שלמה קרליבך (1925-1994) היה זמר ומלחין, טרובדור מודרני, חלוץ ופורץ דרכים מוזיקליות ורוחניות. המוזיקה שלו ואורח חייו הותירו חותם בחברה הישראלית החל משנות השישים ובמשך עשורים רבים, עד היום (2023).
קרליבך הלחין ושר מנגינות לפסוקים מכתבי הקודש היהודיים - תנ"ך, סידור תפילות, משניות.
שיריו ומנגינותיו מבוססים על תבנית מוסיקלית פשוטה למדי, קליטים, מתאימים לשירת המונים, ונחשבו חדשניים וייחודיים בשנות ה-60. מהם צמחה המוזיקה החסידית המודרנית - שהיתה לז'אנר מוזיקלי מוביל במגזרים הדתיים של החברה הישראלית, ובכל רחבי העולם היהודי. ממנה הסתעפו עוד ז'אנרים משניים, כמו: מוזיקה אמונית, או "מוזיקת נשמה יהודית" - גם הם שואבים ממנו השראה.
קרליבך גם היה מורה רוחני של מאות אלפי תלמידים ומעריצים, והנחיל להם מורשת ייחודית. המורשת עושה שימוש במוזיקה, ומהווה מקור השראה לקבוצות אוכלוסייה, וקהילות יהודיות בארץ ובעולם.
שלמה קרליבך חי באמריקה - בה התגורר במשך רוב שנות חייו, ומשם יצא לנדודיו בכל רחבי העולם כדי להפיץ את בשורתו המוזיקלית.
ישראל היתה תחנה אחת במסעותיו. התחנה החשובה ביותר, אליה הגיע בשלהי שנות ה-50. קהל הבית המקורי שלו, היו צעירים דתיים בחברה הישראלית. הם היו גרעין מעריצים ראשון שאימצו את שיריו וניגוניו. הגרעין צמח והתפתח, והצטרפו אליו גם חילוניים ושומרי מסורת, ממשפחות שעלו מארצות באירופה, אשכנזים, שיכלו להתפעם ולהתלהב מהסגנון הייחודי.
קרליבך עצמו אימץ גם את אלה וגם את אלה.
הוא שר לכולם – גברים וגם נשים, נערים ונערות, דתיים וחילונים מכל העדות ומכל התפוצות ומכל המגזרים. את כולם אהב. את כולם חיבק וגם נישק. בכולם נגע בגוף ובנפש. וכשנשבה בקסם "ילדי הפרחים" האמריקאים, הקים "בתי אהבה ותפילה" ואימץ בעצמו כמה מסממניהם: תלתליו התארכו עד כתפיו, חרוזים צבעוניים עטפו את צווארו, ותליון מוזהב השתלשל עד חזהו. להקת הליווי שלו נראתה כלהקה של "היפים" אמריקאיים והטקסטים המילוליים שהתלוו לשיריו נשאו מסרים של אהבה ושלום בין כל העמים והדתות.
הכיוון שאליו פנה הרחיק ממנו את קהל הבית ואת מתווי הדרך של הציבור הדתי.
הם האזינו לשיריו על גבי תקליטים והמשיכו לשיר אותם בישיבות ובבתי כנסת, בטקסים דתיים, ובסעודות שבת וחגים. אבל נמנעו ללכת להופעותיו. מי שנשאר צמודים אליו היו "פְרִיקִים", ילדי פרחים שהתבגרו והקימו בעצמם משפחות, עלו לארץ והקימו קהילות ששימרו את מורשת הרב שכבש את ליבם ונשמתם.
הוא בעצמו התחתן בגיל מבוגר, הקים משפחה עם אשה ושתי בנות, עזב את ביתו בניו-יורק ועבר להתגורר איתם בקנדה.
אבל
נפשו יצאה אל בתי האהבה והתפילה, אל הנשמות התועות, אל המעריצים שראו בו גורו. עבורם הוא פיתח משנה סדורה ששילבה את הרעיונות האוטופיים של תרבות הנגד משנות השישים. את הרעיונות האלה עידן ותיבל בהם מסרים יהודיים ברוח החסידות שגדל על ברכה. בעשורים האחרונים של חייו כתב גם ספרים שנועדו לקהל הנאמן שלו, ובהם סיפורים חסידיים ופרשנויות משלו לחיים על פי התורה והיהדות, עם התאמה למאה ה-20.
בעשור האחרון לחייו איבד את כל מה שהיה לו – משפחה, כסף, קהל.
האיש שכל חייו קשר את גורלו עם מטוסים ונדודים מנקודה לנקודה על פני כדור הארץ, סיים את חייו על מושב במטוס, רגע אחרי שהמריא אל היעד הבא בנדודיו.
כמו שקרה לחלוצים ופורצי דרך אחרים, איש ממעריציו לא היה לידו ברגעיו האחרונים.
גם אחרי שרופא הכריז על מותו, לא היה מי שיטפל בקבורתו, אלא כמה חסידים קרובים שנאלצו לקבץ תרומות, דולר לדולר, עד שיכלו לאסוף מספיק כסף כדי לממן את הטסת גופתו לקבורה ראויה בירושלים.
וכמו שקרה לחלוצים ופורצי דרך אחרים, הלוויה סיפקה לחסידיו הזדמנות להחיות את מורשת קרליבך – מורשת מוזיקלית ורוחנית שנולדה מחדש, והתנחלה במגזרים רבים בחברה היהודית בארץ ובעולם, גם (ובמיוחד) אצל אלה שדחו אותו בחייו.
אז מי היה שלמה קרליבך ?
מה היו תולדות חייו ? מה היה מיוחד בו ובמוזיקה שלו ? ואיך הם השפיעו, ועדיין משפיעים, על דורות רבים ?
ומהי מורשת קרליבך ומי עושה בה שימוש לא הוגן ?
על כך ועוד, קראו בהמשך.
הפרק הראשון:
זהו פרק ראשון בביוגרפיה המרתקת של הזָמָר החסידי שלמה קרליבך – חלוץ ופורץ דרך שהניח את התשתית לז'אנר המוזיקה החסידית של ימינו.
כל הפרקים האחרים - בקישורים הבאים:
* פרק שני: "האב הבן ורוח הקודש" – קרליבך מגיע לישראל.
* פרק שלישי: גיבור תרבות דתית (השנים 1960-1965).
* פרק רביעי: קרליבך וההִיפָּאלָאך בשנות השישים (1965-1967).
* פרק חמישי: ימי מלחמה, שלום ואהבה (1967-1973).
* פרק שישי: בדרך אל השקיעה (1974-1994).
* פרק שביעי: קרליבך מת בניו יורק וקם לתחייה בישראל (מורשת קרליבך).
* פרק שמיני: שירת קרליבך והרעיון המוזיקלי שיש בה.
* פרק תשיעי: סגנון קרליבך – מוזיקה אשכנזית.
* פרק עשירי: הביצועים המיוחדים של קרליבך.
תחקיר, כתיבה ועריכה: