לקריאת הפרקים הקודמים - לחצו על הכותרת למעלה או בקישור כאן
קרליבך בימי מלחמה, שלום ואהבה
בחודש יוני 1967 השתנו פניה של מדינת ישראל.
בתום מלחמה קצרה שנמשכה שישה ימים, הביס צה"ל שלוש צבאות של מדינות שאיימו על קיומה של המדינה. לאחר הניצחון נוספו למדינה שטחים גדולים ונרחבים ובהם אתרים קדושים לעם היהודי – הכותל המערבי, קבר רחל ומערת המכפלה.
זה היה ניצחון מזהיר וסוחף את הישראלים לאופוריה שהתערבבו בה רגשות לאומיים ודתיים. המקומות הקדושים היו לאתרי עלייה לרגל גם למי שהיה רחוק מהמסורת, ומנהיגים ואישי ציבור מכל הזרמים, דתיים וחילונים, דיברו על גאולה וניסים ושילבו בנאומיהם מילים מהמאגר התנ"כי והתלמודי.
ברחבי העולם היהודי כולו, התקבלו הידיעות על המצב החדש, בתדהמה מהולה בגאווה, ורבים מיהרו להגיע לישראל, לראות במו עיניהם את הכותל המערבי וכל שטחי הארץ החדשים.
גם קרליבך הגיע.
הופיע בפני חיילי צה"ל, הצטלם בכותל המערבי, והשלים סיבוב הופעות קצר בהן השמיע שיר שהלחין במיוחד לרגל האירועים, למילים מהמקורות: " בְּנֵה בֵיתְךָ כְּבַתְּחִילָה וְכוֹנֵן בֵּית מִקְדָּשְׁךָ עַל מְכוֹנו, וְהַרְאֵנוּ בְּבִנְיָנוֹ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּתִקּוּנוֹ"...
ומיהר הביתה אל ילדי הפרחים שחיכו לו.
קרליבך כבר היה שקוע עמוק במלאכת הקודש שלו לקירוב לבבות, וכמעט לא הלחין שירים חדשים.
בסן פרנציסקו הקים את "בית אהבה ותפילה" – מרכז רוחני שאליו יכול היה כל אדם לבוא ולקבל אהבה, מזון, לינה והדרכה רוחנית. הבית נועד ליהודים, והיה דגם שאימצו מאוחר יותר חסידי חב"ד שהקימו את "בתי חב"ד" בכל רחבי העולם.
לא רק יהודים - אלפי צעירים בני דתות אחרות נמשכו אליו כשהם מעריצים את דרכו של "הרביי המזמר" והמקרב לבבות. ה"ניסים" של מלחמת ששת הימים היו בעיניו הוכחה ניצחת לתקומת העם היהודי והזדמנות בלתי חוזרת להיות היחיד בדורו שלוקח את הניצחון כדי ליצור השפעה על העולם כולו.
הקשר שלו עם ישראל לא ניתק.
הוא הזמין עיתונאים ישראליים לראיין אותו בסן פרנציסקו, והצטלם בלבוש היפי ועונד שרשרת חרוזים צבעונית ומוקף בחסידיו להם קרא: "היפאלאך קדושים". הוא דיבר על אהבת האדם באשר הוא אדם, על רבני האורתודוקסיה שגורמים לנוער היהודי ללכת לאיבוד, על הצורך לקרב רפורמים וקונסרבטיבים, ועל המוזיקה שמכשירה את הלבבות.
קרליבך גם הוזמן לרדיו לומר את דברו בתוכנית שנמשכה שעה ארוכה, והצטלם לטלוויזיה הישראלית שהחלה לשדר באותן שנים. למרות השידורים בצבעי שחור-לבן, יכלו צופי הטלוויזיה להיחשף לחזותו החיצונית של הרב, שמביא לעולם חסידות חדשה, נגועה בסממני ההיפיס באמריקה.
הרב קרליבך (מסומן בעיגול) בבית האהבה והתפילה בסאן פרנציסקו
כשהקים בארץ סניף של "בית האהבה והתפילה", זה היה יותר מדי.
הבית שהוקם בירושלים פעל בסגנון הבית האמריקאי מסן פרנציסקו, אלא שבאמריקה הוא יכול היה לפעול בסביבה אוהדת, ובישראל – לא.
זמן קצר ביותר לאחר הקמתו, הוצת המבנה ונשרף כולו, על כל תכולתו. המציתים, ככל הנראה קנאים חרדים, לא נתפשו מעולם, וקרליבך לא ניסה להקים מחדש את הבית. מתוך הבנה שאין לו מה לנסות ולהתעמת שוב עם החרדים, שסימנו אותו כמוקצה מחמת מיאוס ואסרו על השמעת שיריו.
הליברליות המופגנת שלו הרחיקה ממנו גם חלק ניכר מקהל הבית, ה"בייס" שלו.
אצלם התחולל מהפך בעידן שאחרי מלחמת ששת הימים - רבנים צעירים חובשי כיפות סרוגות הובילו את המגזר כולו למשימות חברתיות ולאומיות, ומיקמו את עצמם כמתווי דרך ציונית חדשה, שמרנית יותר, דתית יותר. דוחקת את החילוניות המערבית ואת האליטות החילוניות של הקיבוצים וההתיישבות העובדת.
לצעירים בני "דור הכיפות הסרוגות" היה תפקיד מרכזי במשימות, ומעורבותם היתה חשובה. מיטב הנוער, בניהם ובנותיהם, נהרו בהמוניהם ללימודים בישיבות תיכוניות ובאולפנות, ומשם המשיכו לישיבות הסדר שקמו בזו אחר זו.. ושם, במוסדות החינוך, הוכשרה הקרקע לציונות הדתית, שמבקשת להוביל את החברה הישראלית ואת התרבות שלה.
קרליבך כבר לא יכול היה להיות גיבור תרבות שלהם.
רבנים ציונים דתיים שהיו סלחנים כלפיו, גילו הסתייגות ברורה מהאיש ומדרכו.
למרות ההסתייגויות, לא ויתרו על שיריו שליוו אותם בימי חול, בשבתות וחגים.
להופעות – מיעטו ללכת. מי שהלך, עשה זאת בהיחבא, בלי לבקש רשות מהרב שלו.
קרליבך קיבל באהבה את הדחייה, וניצל את ההזדמנות להרחיב את קהלו.
הרבי המרקד פנה אל הציבור המסורתי, אל הישראלים שעוד לא החליטו אם הם דתיים או חילונים ונהנו מכל העולמות. המשיך משם אל הקהל החילוני והגיע למעוזים מובהקים שלהם, כמו: הגימנסיה העברית בירושלים, סטודנטים באוניברסיטאות, קיבוצניקים חילונים, מועדוני לילה ביפו, יחד עם אריק איינשטיין הופיע במופע שנקרא: "איש חסיד ואיש פופ", ואפילו הוזמן להופעה בפני המנהיג הציוני היחיד בדורו: דוד בן גוריון, שהתגורר בקיבוץ שדה בוקר.
קצב הופעותיו בישראל, גבר, ובכל מקום אליו הגיע – המשיכו המונים למלא את הכיסאות באולמות ובמועדונים, בפארקים וברחבות של בימות עירוניות, ונסחפו בהתלהבות למוזיקה של הרבי המרקד ומרקיד גם אותם.
Heading 2
כתבה בשבועון המוזיקה "להיטון" על המופע "איש חסיד ואיש פופ" 09/1970
להגדלה - לחצו על התמונה או לחצו כאן על הקישור
כוכבו של קרליבך שקע בצד אחד של החברה הישראלית, והפציע בחלקו האחר.
בתחילת שנות ה-70, ייצג עבור רבים בישראל, דתיים חילונים ומסורתיים, את החזרה אל מקורות יהודיים. הוא עורר בהם געגועים אל הבית היהודי הישן והטוב מהערים והעיירות באירופה, מהקהילות שהוכחדו ולא נותר מהם אלא זיכרון עצוב.
גברים ונשים מכל הגילים יכלו להתנתק לרגע מהמוזיקה הקצבית והרועשת ששטפה את הרדיו ואת חנויות התקליטים, מהכלים החשמליים והתופים הרועמים שהגיעו מאמריקה ומאירופה, מהטקסטים נוטפי רומנטיקה או מחאה אותנטית במילים בוטות – ולהקשיב לפסוקים מכתבי הקודש שמקבלים לחן ערב לאוזניהם.
אמרגנים זריזים זיהו את הטרנד והעלו את המופע "איש חסיד היה", שהזכיר את הסגנון הקרליבכי – ניגונים חסידיים במקצב הגיטרה, עם סיפורים מההווי היהודי של הגלות. המופע קצר הצלחה מרובה, ומיד אחריו, ב-1969, עלתה הפקה שקראו לה: "פסטיבל הזמר החסידי" – תחרות זמר של פזמונים חדשים למילים מהמקורות היהודיים.
פסטיבל הזמר החסידי שידרג את הטרנד וערבב עוד יותר את הקודש עם החול.
כל השירים בו הולחנו במתכונת שהתפרסמה על ידי קרליבך, ובהשראתו – משפט אחד או שניים מכתבי הקודש עם לחן שחוזר על עצמו. כדי לתת לביצוע גוון מודרני, השירים עברו עיבוד שהתאים להרכב תזמורתי גדול. לביצועם הוזמנו זמרי רוק ופופ ובוגרי להקות צבאיות שהופיעו על במה בלבוש צנוע יחסית ללבושם האקסטרווגנטי בכל הופעה אחרת.
באופן טבעי, קרליבך התבקש להלחין שיר לפסטיבל הראשון.
את השיר "והאר עינינו" ביצעו חברי "השלושרים" - שלישייה של זמרים חילונים, חברי להקת פופ. אמנם הם זכו במקום השלישי, אך השיר זכה לפופולאריות רבה יותר מאלה שקדמו לו בדירוג.
בפסטיבלים הבאים שוב תרם קרליבך לחנים משלו, אך רק אחד או שניים זכו להיות פופולאריים. הבולט ביניהם - השיר "ובאו האובדים" שמילותיו לקוחות מספר ישעיהו:
" וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַיהוָה בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלָים"
השיר יצא בשנים בהן התנהל מאבק עולמי למען שחרור יהודי ברית המועצות. מילותיו התאימו לרוח המאבק והוא היה, ועודנו, סמל לקיבוץ הגלויות של העם היהודי בישראל.
השירים האחרים הושמעו ברדיו במשך חודשים אחדים עד שהדי הפסטיבל שככו והם אבדו בתהומות השכחה של המוזיקה הישראלית.
"ובאו האובדים" בביצוע "שוקולד מנטה מסטיק"
פסטיבל הזמר החסידי 1974
להאזנה ביוטיוב לחצו על הקישור כאן
"והאר עינינו בתורתך " בביצוע "השלושרים"
פסטיבל הזמר החסידי 1969
להאזנה ביוטיוב לחצו על הקישור כאן
הצלחותיו וכישלונותיו של הרב שלמה קרליבך בפסטיבל הזמר החסידי, מסמנים את הכיוון הבא בקריירה של קרליבך, ואת מקומו בחברה הישראלית.
על כך ועוד, בפרק הבא:
זהו פרק חמישי בביוגרפיה המרתקת של הזָמָר החסידי שלמה קרליבך – חלוץ ופורץ דרך שהניח את התשתית לז'אנר המוזיקה החסידית של ימינו.
לקריאת כל פרקי הסדרה בתוכן העניינים בקישור הבא :
(10 פרקים - קישור נפרד לכל פרק)