top of page

לקריאת הפרקים הקודמים - לחצו על הכותרת למעלה או בקישור כאן

בדרך אל השקיעה
העשורים האחרונים בחייו של קרליבך

מאמצע שנות ה-70 החלו אמרגניו של קרליבך לשווק אותו במופעים שקיבלו את הכותרת: "פופ חסידי" – ביטוי שהיה מאז למותג במוזיקה הישראלית, וסימל את השילוב המקורי שהביא הרב שלמה קרליבך.

הוא הופיע על במה אחת יחד עם זמרים וזמרות מכל הז'אנרים וייצג בעיני שומעיו ובאוזניהם את הז'אנר החדש עם הטעם הישן.

אבל אז כבר לא היה לבד על מגרש הפופ החסידי.

להקות אחרות נכנסו דרך השער שפתח, ועשו שימוש בז'אנר החדש, כמו חברי הרכבים שבאו מאמריקה ונקראו: להקת "אבני הכותל", או חברי ההרכב "בני הרבנים". במסגרת הלהקות הצבאיות הלכה ובלטה "מקהלת הרבנות הצבאית", וממנה יצאו "צמד רעים" וזמרים אחרים חובשי כיפה שיצאו לכבוש את המגזרים החילונים.

בהמולה הסואנת של המוזיקה בשנות ה-70 וה-80, בשנים של טלטלות בחברה הישראלית, בין אופוריה לדכדוך – צצו סנוניות ראשונות של זמרה יהודית מודרנית, כמו להקות שנקראו בשם המותג "פִּרחֵי" (פרחי לונדון, פרחי טורונטו, פרחי ירושלים, ועוד), וכוכבי זמר חדשים, כמו: מרדכי בן דוד או אברהם פריד, שצמחו במגזר החרדי - החלו לדחוק את החזנות והחזנים ויצרו שירים ותקליטים במקצבים מודרניים.

הכוכבים החדשים הפיקו תקליטים בהקלטות אולפן מושקעות, עם כלי נגינה מגוונים, והשקיעו גם בהופעות. הם התאימו למגזר החרדי, וגם לדתיים הלאומיים שכבר היו בדרך להתחזקות דתית ויכלו להתחבר אליהם.

קרליבך נשאר עם הגיטרה שלו.

זמר נודד שעובר ממדינה למדינה, מיבשת ליבשת. עם אותו רפרטואר של שירים שהזכירו את ימיו הגדולים, עדיין ממלא אולמות, אבל הולך ונדחק מהבמה המרכזית.

1970 - קרליבך בהופעה בפריז עם השיר למען אחרי ורעי.jpg

1970 - קרליבך בהופעה בפריז, צרפת, השיר "למען אחיי ורעיי"
להאזנה - לחצו על התמונה או כאן בקישור ליוטיוב

בשלהי עשור שנת ה-70, נעלמו ההיפים מרחובות סן פרנציסקו, ו"תרבות הנגד" התפוגגה, יחד עם המוסיקה של ה"סיקסטיז" וילדי הפרחים.

קרליבך דבק בדרכו, נאמן לרעיונות שלהם ולמוסיקה שלו. הוא לא הפסיק לשיר ולא הפסיק לקדם אהבת חינם בין אדם לאדם, והחזרת נשמות תועות אל הבית היהודי.

בהופעותיו, הוסיף למוזיקה קטעי מלל ארוכים שכללו דברי תורה וקבלה, וסיפורי מעשיות בנוסח אדמו"רי החסידים של אירופה. עם החומרים האלה הסתובב בארץ ובעולם וקיבץ נידחים מארבע כנפות תבל. הוא והגיטרה שלו, הוא וזרועותיו המחבקות כל גבר וכל אשה, הוא ושפתיו הממלמלות אהבה ותפילה.

בכל מקום אליו הגיע, החזיק ספר תורני בידו – לאותת לסביבה כי הוא כבר לא רק זָמָר אלא רב ותלמיד חכם שעוסק בלימוד תורה והוראתה. זו היתה תדמית שאמורה להחליף את תדמית הרבי המרקד, ולהדגיש יותר את יכולותיו האחרות. הוא הוציא לאור ספרים וסרטוני וידיאו שעוסקים במעשיות על רבנים ואדמו"רים. סיפורים שיש בהם לקח ומוסר השכל. יהודי, כמובן. אבל גם אוניברסלי.

 

בישראל מצא בני ברית קרובים – חסידות ברסלב שרעיונותיה השיקו לרעיונותיו, ועשתה כמוהו שימוש במוזיקה כדי לקרב בני אדם. חסידיה נחשבו חריגים בעולם החרדי ונראו דומים לחסידיו – בחזותם ובפנימיותם. וכמוהו, גם הם פילסו דרך ייחודית בחברה הדתית בישראל, ההולכת וגדלה.

ברית אחרת חידש קרליבך עם אנשי הציונות הדתית.

הוא הירבה להופיע בהתנחלויות שקמו ביהודה ושומרון, שם קיבלו את פניו, תחילה, מתנחלים מהזן ה"פריקי" – צעירים מגודלי שיער ופיאות מסתלסלות על לחייהם, שקידשו את החיים בקראוונים, בבדידות מזהרת על גבעות טרשים. אחר כך הצטרפו אליהם המתנחלים הבורגנים, ותיקי היישובים שזכרו לו חסד נעורים והיו מוכנים לקבל את הרב החריג בדעותיו, עם תלתליו המתארכים עד כתפיו, עם החרוזים על צווארו, שלא הפסיק לחבק כל גבר וכל אשה שנקרו על דרכו.

זו היתה ברית נידחים - בין ציבור מעורר מחלוקת בחברה הישראלית לבין הרב שלא זכה להכרה ממסדית בחברה הדתית וחש נרדף על ידי רבנים שמרנים.

1974 - קרליבך ערב העלייה לסבסטיה.jpeg

1974- הרב קרליבך עם צעירי הציונות הדתית
ערב עלייתם להקמת התנחלויות בשומרון ("סבסטיה")

בשנות ה-80, המגזר הדתי בישראל צמח והתרחב, והתפצל למגזרים חרדים ומגזרים ציונים דתיים, וביניהם תת מגזרים שנעים על הרצף שבין שני הקצוות. שם, על הרצף, מצא קרליבך את קהל הבית הנאמן ביותר שלו – גרעין של מאמינים בו ובתורתו. ביניהם חוזרים בתשובה, או כאלה שלא התחברו אל השמרנות הדתית מדי לטעמם.

הם נקראו "קרליבכים", על שם מתווה הדרך ומנהיגם הרוחני.

קבוצה אחת מהגרעין הקשה של הקרליבכים, פליטי הסיקסטיז מאמריקה, עלו לארץ והקימו מושב, מבוא מודיעים, שמקיים את סדר יומו לאור המורשת שלו.

אחרים, הקימו בתי כנסת שנקראו על שמו "מנייני קרליבך".

 

קרליבך מעולם לא שינה סגנון – לא במוזיקה ולא באורח חייו.

עד ימיו האחרונים נשאר "הִיפִּי" בחזותו החיצונית והפנימית. הטיף לאהבה ולתפילה, ליהדות ולקירוב לבבות, לדבקות באמונה ובמוזיקה.

את אהבתו חילק לכל העולם, אבל לעצמו השאיר מעט.

בגיל מאוחר הקים משפחה, נשא אשה שילדה לו שתי בנות, עימן התגורר בקנדה. אבל הנדודים היו חזקים ממנו. הדחף הבלתי-נמנע להכיל את כל העולם ולשיר בפני כל אדם - לא אפשרו לו להיתקע במקום אחד, והוא שוב עלה על מטוסים ונע מקהילה לקהילה, גם במחיר המשפחה שהתפרקה לו מול העיניים.

ב-1994 בהיותו על אחד המטוסים, רגע אחרי ההמראה, לקה בהתקף לב, ונפטר.

במושב-בשנים-הראשונות-להקמתו.jpeg

שלמה קרליבך עם חברי המושב שהקימו חסידיו "מבוא מודיעים"

קרליבך נפטר, אבל אז, רק לאחר מותו קמה לתחייה "מורשת קרליבך", וזו קיבלה כיוונים מפתיעים במיוחד.
על כך, ועוד, בפרק הבא:

קרליבך 4.jpg
קרליבך 4.jpg

זהו פרק שני בביוגרפיה המרתקת של הזָמָר החסידי שלמה קרליבך – חלוץ ופורץ דרך שהניח את התשתית לז'אנר המוזיקה החסידית של ימינו.

 

 לקריאת כל פרקי הסדרה בתוכן העניינים בקישור הבא :

שלמה קרליבך

איש חסיד ואיש פופ

(10 פרקים - קישור נפרד לכל פרק)

קרליבך 4.jpg

תחקיר, כתיבה ועריכה: שלומי רוזנפלד

קרליבך 4.jpg
bottom of page