אריס סאן
חלון ישראלי לים התיכון
אריס סאן היה זמר ומלחין ויוצר, שהמציא סגנון מוזיקלי והשפיע על התרבות והחברה הישראלית.
הוא חי בישראל 13 שנים בלבד, בין השנים 1970-1957. בתקופה קצרה זו הנגיש לציבור הישראלי שירים באווירה ים-תיכונית, והניח אבן יסוד אחת לז'אנר המוזיקלי המוכר לישראלים בשם: "מוזיקה מזרחית".
מה היה מיוחד בו ובמוזיקה שלו ?
קשה להגדיר במילים את מה שהאוזן שומעת. את מה ששמעו בני הדור שחי בתקופה ההיא. את הקסם ששבה אותם - זו חבילה אחת שיש בה קולות וצלילים ותפאורת רקע היסטורית.
אריס סאן שר בעיקר שירים בשפה היוונית, שהביא איתו מארץ הולדתו. שר בליווי גיטרה חשמלית עליה היטיב לפרוט בווירטואוזיות. במקור, ביוון, שרו אותם בליווי בוזוקי, כלי מיתר בעל ארבעה זוגות מיתרים. הוא הניח בצד את כלי הנגינה העממי, ואת האקורדים שלו המיר לגיטרה, ממנה הפיק צליל אלקטרוני שנשמע כמו בוזוקי חשמלי.
הסגנון שאותו יצר בעצמו, יש מאין, נשמע חדשני ומרענן, התאים גם לשירים שנכתבו בעברית...
...וכל השאר היסטוריה.
היסטוריה של גיבור תרבות ישראלי שחי ומת כנוצרי יווני אורתודוקסי. אמן כריזמטי שופע קסם אישי, שפרט על מיתרי ליבם של ישראלים, מהגרים שנקבצו מקהילות יהודיות בכל קצוות תבל.
היסטוריה של יהודים שבאו מתרבויות שונות, כדי להיות חלק מתהליך היסטורי שקורה אחת ל-2000 שנה – אומה נולדת מחדש ומניחה יסודות לחברה חדשה.
היסטוריה של מהגרים שרוצים להרגיש חלק מאותה חברה, מאותה תרבות. והוא, מהגר כמותם, לקח אותם למסע מוזיקלי קסום שלא הסתיים עד היום, שנים רבות אחרי מותו.
הביוגרפיה שלו ארוכה ומפותלת, ונפרשֹת על פני ארבע מדינות בשלוש יבשות.
אפשר למצוא את פרטיה בשלל אתרי אינטרנט – מוויקיפדיה ועד ערוצי תקשורת מרכזיים, ומבלוגים אישיים עד יוטיוב. עשו ממנה כתבות בעיתונים וסרטים דוקומנטריים, והמון המון אנשים חקרו וכתבו ודיברו וסיפרו ונברו בכל פרט אפשרי בסיפור חייו, שנשמע כמו טרגדיה יוונית.
מכל הביוגרפיה שלו, רק 13 שנים ממוקמות על ציר הזמן ההיסטורי של התרבות הישראלית.
הנה הן בתמצית רלוונטית:
אריס סאן הגיע לישראל ב-1957, נער יווני בן 17, שהתברך בקסם אישי, בכישרון בימתי, בחריצות ונחישות - כל אלה אפשרו לו לפתוח את הפרק הראשון בישראליות שלו.
מיד עם הגיעו מצא עבודה כנגן גיטרה וזמר באחד ממועדוני הלילה של יפו.
הוא עבד קשה למחייתו. ערב ערב הופיע עם תזמורת קטנה, ושר שירים ביוונית. הבליינים אהבו את מה ששמעו, הוא הבין כי יש לו נוסחה מוזיקלית ייחודית שיש לה קהל, והקליט את שיריו על גבי תקליטים שהופצו בחנויות בכל רחבי הארץ.
עד אמצע שנות ה-60, פחות מעשור לאחר שהגיע לכאן, הספיק להוציא המון תקליטים ביוונית ואז החל להלחין ולשיר שירים עבריים, בסגנון יווני ייחודי, שהיו רבי מכר ונשמעו מעל גלי האתר, ובבתים רבים בכל רחבי ישראל.
שמו של אריס סאן התפרסם - בגלל הסגנון הייחודי של שיריו, בגלל התלבושות הססגוניות שנהג להופיע בהן, וגם בגלל מדורי הרכילות בעיתונים שאהבו לסקר את השערוריות שהיה מעורב בהן, ואת האירועים הנוצצים שבהם השתתף.
הוא הרוויח הרבה כסף מהופעות ותקליטים, ופתח בעצמו כמה מועדוני לילה, בהם הופיע יחד עם צעירות מוכשרות שגילה וטיפח, והפכו בזכותו לכוכבות בפני עצמם.
בשיא תהילתו, בשלהי אותו עשור, התפרסם תקליט אחד שלו ובו שיר בשפה היוונית, השיר "בום-פאם". התקליט נמכר בלמעלה מ-100,000 עותקים, רק בישראל, וקיבל את העיטור הגבוה ביותר של תעשיית המוזיקה בארץ: "תקליט זהב" - הישג שלא זכה לו אף אמן ישראלי לפניו, והיה השני בהיסטוריה של התעשייה.
תהילתו הישראלית לא האריכה ימים.
זמן קצר אחרי שהפיק את תקליט הזהב שלו, עזב את הארץ ונסע לעשות עסקים בארצות הברית. שם הסתבך בפלילים וישב בכלא. לאחר שחרורו מהכלא ניסה את מזלו בהונגריה, ולרגע אחד החזיר לעצמו את רגעי התהילה, אבל גם הם לא החזיקו מעמד והוא שוב הסתבך, בריאותו התרופפה והוא מת שבור לב.
אריס סאן - אם אתה צעיר בלב
לצפיה ישירה ביוטיוב - לחצו כאן
בסיפורו המתגלגל של אריס סאן, חסרים פרטים שישלימו את התמונה המלאה.
חוקרים, עיתונאים, וכל מי שנבר בביוגרפיה שלו – דילגו על חומרים היסטוריים שמעצבים את התפאורה המלאה שלה וימקמו אותה על ציר הזמן של התרבות הישראלית והמוזיקה שלה.
הנה הם בהרחבה, בפרקים הבאים – כל פרק בקישור נפרד: