top of page
Nachal_performing_ensemble.jpg

הלהקות הצבאיות

מסע מוזיקלי בעקבות האתוס

פרק ראשון: תקציר המסע 

TZAHAL 4.jpg

קיצור תולדות הלהקות הצבאיות

הלהקות הצבאיות הוקמו בשנותיה הראשונות של המדינה, קצת אחרי הקמת צה"ל. מאז, ובמשך כארבעה עשורים, הוסיפו לפסקול המוזיקלי של הישראלים כ-1,400 שירים במגוון סגנונות. 

הלהקות והשירים הביאו לידי ביטוי את הקשר המיוחד בין ההווי הצבאי להווי האזרחי - במדינה שאחד הנרטיבים שלה היה: "כל העם צבא", וכל אזרח חייב לשרת בצה"ל. מדינה מוקפת אויבים שנאלצת לחיות על חרבה, ומלחמות מלוות את אזרחיה וקובעות את סדר יומה.

הלהקות צמחו בין המלחמות.

לשיא פריחתן הגיעו בין מלחמת ששת הימים לבין מלחמת יום כיפור. בתקופה זו, בין 1967-1973, התגבש הז'אנר שנקרא "שירים עבריים", לו תרמו הלהקות שירים רבים. שירי הז'אנר הושמעו בערוצי הרדיו והטלוויזיה ומעל במות בטקסים ממלכתיים ופרטיים, וליוו, ועדיין מלווים את ההוויה הישראלית. רבים מהשירים הללו, מוכרים וידועים.

"שיר הרעות"
להקת הנח"ל

"בעקבי הדרך"
להקת גייסות השיריון

בשיח הישראלי, הכותרת "להקות צבאיות" היא שם כולל לתופעה יוצאת דופן.

המתכונת הבסיסית של להקה צבאית קיימת גם בצבאות אחרים. אבל רק בישראל הלהקות שרו לחיילים בצבא ולכל אזרחי ישראל, ומעמדן הלך ותפח לממדים שאין דומה להם בהיסטוריה של מדינות ועמים.
למעשה, מדובר ביחידות צבאיות שונות, עם שמות שונים, ואין קשר ביניהן. בכל אחת מהן, בנפרד, צוות של 10-15 שחקנים, זמרים ונגנים, כולם חיילים בשירות סדיר, שתפקידם  הצבאי הוא להופיע בפני חיילי צה"ל ולהרים את המוראל.

כל יחידה פעלה במסגרת קבועה ומחזורית, עם הרכבים משתנים – הרכב פעיל השתחרר מהשירות, ומיד התגבש הרכב חדש של חיילים וחיילות מגויסים. ולכל הרכב כזה, מופע ייחודי (תוכנית) בו הם ביצעו מערכונים וקטעים תיאטרליים, ושרו שירים מקוריים שחיברו במיוחד עבורם, פזמונאים ומלחינים, מהטובים שיש בארץ. 

חברי הלהקות הופיעו עם התוכנית שלהם בפני חיילים וחיילות בבסיסי צה"ל, במתקני אימונים, במחנות גדולים וקטנים, בעמדות קדמיות לאורך הגבולות. ובכל מקום שאליו הגיעו, התכנסו חיילים לצפות בהם – מרצון חופשי או בפקודה. גם אם היו חיילים שלא אהבו את הסגנון המוזיקלי או לא התחשק להם באותו רגע.

לאורך השנים הוקמו כ-30 להקות במסגרות צבאיות שונות, עם שמות שונים.

שירתו בהן, במצטבר, מאות רבות של חיילים וחיילות. כל אחד וכל אחת מחברי הלהקות הוסיפו לקורות חייהם את השורה: "שירות בלהקה צבאית".

רובם המשיכו לעסוק בתחומי הבידור השונים, ועבורם זה היה בית ספר מעולה למשחק ומוזיקה. לוח ההופעות של הלהקות היה מובטח לאורך כל השנה. אלו תנאי-עבודה שכל אמן, בארץ ובעולם, יכול רק לקנא בהם. הם ניצלו את הידע והניסיון שרכשו, ולקחו את זה איתם לשוק האזרחי. ביניהם זמרים ושחקני תיאטרון וקולנוע מהמפורסמים ביותר בתחומי המוזיקה והבמה.

והיו גם בוגרי להקה צבאית שסיימו את שירותם הצבאי ופנו לעיסוקים בתחומים אחרים בחברה הישראלית, ביניהם מפורסמים יותר או פחות.

EstherHayut.jpg

אסתר חיות - נשיאת בית המשפט העליון
בוגרת להקת פיקוד מרכז

800px-Shlomo_Artzi_at_Caesarea.jpg

שלמה ארצי - זמר ויוצר
בוגר להקת חיל הים

הלהקות הצבאיות הן חלק בלתי נפרד מהסיפור הישראלי.

בשלושת העשורים הראשונים של המדינה, מיליוני ישראלים  - בשירות צבאי סדיר, בשירות קבע או במילואים - נחשפו להופעה כלשהי של אחת מהלהקות הצבאיות, בבסיס בו שהו לאימונים או לפעילות ביטחונית שוטפת. הם היו הקהל הראשוני והבטוח של הלהקות.

אחרי שהשתחררו, ובהיותם אזרחים, שמעו שוב ושוב את שירי הלהקות ברדיו, בטלוויזיה או מעל גבי תקליטים, קלטות ודיסקים. אחר כך ילדיהם הצעירים התבגרו לצלילי השירים שנקלטו בתודעה הציבורית. שירים אלה היו חלק מהפסקול המוזיקלי של מיליוני ישראלים בני כל הגילים מכל רחבי הארץ. 

לעתים קרובות ישראלים ששרים אחד מאלה, יודעים כי להקה צבאית שרה את השיר, אך לא תמיד יודעים בדיוק מי זו הלהקה - האם היא פיקוד מרכז או להקת הנח"ל, פיקוד צפון או פיקוד מרכז או גייסות השיריון.

 

הלהקות היו מותג ייחודי של הבידור הקל - סמל של צבריות ישראלית בשנות עלומיה. גאווה ישראלית מתוצרת צה"ל. כמו תת מקלע "עוזי". כמו טייסים ולוחמי הקומנדו הימי. כמו כנפי צנחנים וכומתה סגולה או ירוקה.

המותג לא נוצר בבת אחת.

תופעת הלהקות החלה מיד אחרי קום המדינה, מיוזמה מקומית של קצינים זוטרים, התגלגלה וצברה תאוצה תוך כדי המלחמות שפרצו מדי עשור. ההרכבים המוזיקליים הורחבו, נוספו נגנים וכלי נגינה מסוגים שונים, ונשכרו טובי היוצרים – פזמונאים ומלחינים, מעבדים מוזיקליים, במאים וכוריאוגרפים. כל שיר שלהם הוקלט באולפן מקצועי לצורך הפקתו על גבי תקליט, וחברות תקליטים התחרו ביניהן על מכרזי הפקתו, מתוך ידיעה כי זכייה במכרז מבטיחה להן רווח נאה, יותר מכל זמר או להקה אחרים.

 

בשנות השיא, בין שתי המלחמות הגדולות, הלהקות נגסו נתח משמעותי בתעשיית המוזיקה בישראל. שיריהן מילאו את מצעדי הפזמונים של ערוצי הרדיו הציבוריים. תקליטים שלהן נמכרו בכמויות גדולות והיו "שי לחג" אולטימטיבי במקומות עבודה ושל משפחות ואורחים לחג. ראשי ערים ומועצות התגאו בהופעתן על במת יום העצמאות. יוצאי הלהקות, נחטפו על ידי אמרגנים כמוצר מסחרי מבטיח, ומעריצים נהרו להופעותיהם.

בשנים אלה, ואף מאוחר יותר, הלהקות היו ברירת המחדל של תוכניות בידור בטלוויזיה, של טקסים ממלכתיים ומופעי יום העצמאות.

שיריהן – ברירת מחדל בערב שירה בציבור, של תוכניות כבקשתך ברדיו.

אתוס הלהקות מייצג עידן בחייה של האומה הישראלית. כמו בתחומים אחרים של החברה הישראלית - כמו "סולל בונה" ו"שיכון עובדים" בענף הבנייה. כמו "אל-על" בתעופה. כמו "צים" בים. כמו "תנובה" בענף החלב. כמו הקיבוצים והמושבים בענף החקלאות. כמו סמלים ומותגים אחרים שצמחו והיו חלק בלתי נפרד מההוויה הישראלית.

מותגים כאלה ליוו את אזרחי ישראל בעשורים הראשונים של המדינה, והיו חלק מחייהם.

בחברה המתהווה בה אחרי הכרזת העצמאות ו"העלייה ההמונית" שמילאה את הארץ ביהודים מכל רחבי העולם. המותגים קיבלו מעמד בכיר, כל אחד בתחומו, התקיימו בחסות ממלכתית, במימון המדינה ובהקצאת משאבים על פי שיקולים של אינטרס לאומי, לפי ראות עיניהם של בכירים בהגמוניה השלטת.

בשנות השיא, הוקצו ללהקות הצבאיות משאבים ותקציבים, כמעט ללא הגבלה. בכירי מערכת הביטחון גייסו את הלהקות להיות שותפות ביצירת מיתוסים, טקסים וסמלים, שנועדו לבטא ולהחדיר את הלאומיות הישראלית החדשה - הלאומיות העברית. 

גולדה מאיר עם חברי להקת הנחל 1972.jpg

ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר
עם חברי להקת הנח"ל - 1972

להקת הנחל עם דוד בן גוריון 1960.jpg

ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון
עם חברי להקת הנח"ל - 1960

כשהשלטון הוותיק פינה את מקומו, והגמוניה חדשה קיבלה את השלטון, החלו הסמלים הוותיקים להתיישן ולאבד את כוחם, וגם הלהקות הצבאיות איבדו את מעמדן ודעכו.

זה קרה אחרי מלחמת יום כיפור, ב-1973.

בטלטלה שעברה על החברה הישראלית, ורצף המלחמות הבלתי-פוסקות שהתישו את אזרחי ישראל, עומעם זוהרו של הצבא. עמעום שגרר אחריו גם את הלהקות הצבאיות לדעיכה, לאתוס שהולך ומתפוגג.

בשלהי שנות ה-70, בעקבות המהפך הפוליטי שהתחולל בשלטון, החלה הפרטה של כל הנכסים הישראלים הלאומיים – כלכליים ותרבותיים. השווקים נפתחו יותר ויותר לכל מי שהיה לו מה להציע בכל תחום. גם בתחום המוזיקה והבידור.

במערכת הביטחון הפנימו את השינויים.

הרמטכ"ל וקצינים בכירים במטה הכללי הבינו כי הלהקות שלהן צמחו בלי פרופורציות, בתוך בועה, וחרגו מהמסגרת המקורית שלשמה הוקמו. הם פירקו את המתכונת המורחבת של הלהקות. במקומן הוקמה יחידת בידור צבאית, "מקהלת צה"ל", שמופיעה בטקסים צבאיים וממלכתיים, ללא יומרות אזרחיות - להקה צבאית כמו שיש בצבאות אחרים, כמו שהיה כאן בשנים הראשונות להקמת המדינה.

 

מאוחר יותר, בשנות ה-80 הקימו לתחייה את הלהקות הצבאיות, ושוב הופקו שירים מקוריים ותקליטים יצאו לשוק, אבל ההצלחה לא חזרה על עצמה.

תעשיית המוזיקה הישראלית כבר היתה במקום אחר לגמרי. התעשייה התעשרה במגוון עשיר ורחב של יוצרים וסגנונות. הצרכנים שלה לא עמדו דום לקראת שובם של החיילים המזמרים והתייחסו אל שיריהם כשירים של נישה ייחודית בטעם של פעם. היו אף כאלה שהתייחסו אליהם בזלזול, כאל שירים בעלי פטריוטיות מוגזמת.

הלהקות הצבאיות המחודשות לא השתחררו מהתדמית של קודמיהן, ונותרו על מדפי ההיסטוריה והנוסטלגיה מוקפים בכל שירי הז'אנר שנושא את הכותרת: "שירים עבריים".

השנים חלפו, זוהר הלהקות התעמעם אך הן לא נעלמו לגמרי מהנוף הצבאי.

מאז שנות ה-90, צה"ל המשיך לקיים מסגרות של להקות והרכבים בימתיים, ועדיין ממשיך, גם כיום (2023). אבל אלה  חסרים הילה ואתוס לאומי, מהסוג שהיה ללהקות של פעם. התוצרת המוזיקלית שלהם נבלעת בתוך האוקיאנוס הגדול של תעשיית הבידור הישראלי.

שירי הלהקות הצבאיות מכל הזמנים
לחצו על התמונה להאזנה של הפלייליסט

או בקישור ליוטיוב כאן 

הסיפור של הלהקות הצבאיות סופר באינספור כתבות בעיתונות, בתוכניות רדיו ובטלוויזיה, בבלוגים, פודקאסטים, ובאתרי אינטרנט בארץ ובעולם. באקדמיה אפילו עשו על זה עבודת דוקטורט.

ממרחק השנים אפשר להתחיל לסכם את כל המילים שנכתבו, ולמקם אותן על ציר הזמן ההיסטורי של החברה הישראלית, מיום הקמת המדינה ועד שמלאו לה 75 שנים.

"המסע המוזיקלי בעקבות האתוס" הולך להיות סיפור של מוזיקה ומלחמות, סיפור על צבא ועל עם שהתלכדו יחד ויצרו את "צבא העם". והמוזיקה ברקע היא מוזיקה של הלהקות הצבאיות.

הסיפור מתחיל קצת לפני הקמת המדינה, עם כמה חבר'ה שאהבו לשיר ביחד בקומזיצים...

נפגוש אותם בפרק הבא:

הולדת הלהקות הצבאיות

bottom of page