top of page
חיפוש

האם לונדון בוערת ?

עודכן: 28 בדצמ׳ 2023

איזה כיף לבריטים.

סוף סוף הם יכולים לדבר שוב על מזג האוויר. ממש כמו הסטריאוטיפ שהודבק להם.

ואיזה כיף לאמצעי התקשורת הישראלים שיכולים להצטרף לחדשות המרעננות על גל חום נוראי שיש בבריטניה, ולנוח לרגע מיוקר המחייה ומהבחירות המתקרבות וכל הצרות המקומיות שצצות מדי יום.

אלה הימים הגדולים באמת של החזאים הנקראים אל הדגל, ושל מומחי האקלים שמסבירים את התופעות על רקע משבר האקלים, ושל נביאי הזעם הרואים את קיצו של כדור הארץ. הם כולם מספרים בהתלהבות על השיאים החדשים של החום, כאילו הביטו על תופעת טבע חדשה. כאילו לא היו דברים מעולם, והבריטים נתקלים לראשונה בגל חום.


רק מי שאוהב, כמוני, לחטט בארכיונים יכול להביט ממרום גילי על הכותרות המפוצצות, ולומר לעצמי: נו...טוב...היו דברים מעולם, ושום דבר לא חדש, והחדשות הן בעצם ישנות מאד.

בכל עשור יש גלי חום כבדים באירופה, וכל גל נושא מזכרת בארכיון העיתונות שבו אני אוהב לחטט, כי זו הספרות המקצועית שלי. וכל גל חום כזה הוא נושא מדובר באמצעי התקשורת, קודם כל על ידי הבריטים והאירופאים, ואחר כך אצלנו.


לפני 32 שנה שהה יהונתן גפן בלונדון, ושיגר משם כתבות לעיתון מעריב. בדרך כלל כתבות צבע בהן סיפר על ענייני היום יום ומה שרואות עיניו בעיר הבירה של הבריטים.

בטור השבועי שלו ב-17 באוגוסט 1990 סיפר על גל חום נוראי הפוקד את הממלכה. על היום ההיסטורי בו נרשם שיא של 110 מעלות פרנהייט, שזה יותר מ-40 מעלות צלזיוס. הוא סיפר על הביג בן שהפסיק לעבוד מרוב חום, ועל אנשים שמחפשים מקום עם אייר קונדישן, ועוד ועוד סיפורים צבעוניים במלוא כשרונו של הסופר והמשורר הדגול, אבא של אביב גפן.

הכתבה במלואה מצורפת בהמשך.

יחד איתה מצורפות כתבות נוספות מ-100 השנים האחרונות, מהן אפשר ללמוד שגלי חום באירופה הם אולי הקלישאה הכי נפוצה אחרי הקלישאה על יבשת קרה ואנשים קרים.

ב-1911, וב-1932 כבר היו גלי חום כבדים. אחר כך בשנות ה-50 ובשנות ה-60 וה-70. לכל עשור היו גלי חום אירופאיים משלו. לא אחד ולא שניים. עשרות גלי חום קשים מנשוא לבריטים, וקלים לדיווח באמצעי התקשורת.

לא רק בממלכה הבריטית.

ב-1949 נמדדו 37 מעלות בליסבון שבפורטוגל, ב-1957 נמדדו 42 מעלות באוסטריה, ב-1968 נמדדו 48 מעלות בברצלונה, וב-1976 שיחקו טניס בווימבלדון שבלונדון בחום של 41 מעלות.

גלי החום האלה גרמו לאבידות בנפש, לשריפות יערות, ולהברחת התושבים אל מקורות מים. ממש כמו שאנחנו שומעים היום בחדשות של חודש יולי 2022.


בקיצור, הכותרות של היום הן הכותרות של אתמול, והן אולי חדשות לצעירים אבל ישנות למבוגרים ולכל מי שאוהב לחטט כמוני בארכיון העיתונות.


הכתבה של יהונתן גפן בעיתון מעריב 17 באוגוסט 1990


וזה גל חום אירופאי ב-1957 דיווח של עיתון למרחב 9 ביולי


וזה כבר מעיתון חרות ב-28 ביוני 1961


וזה מעיתון דבר ב-22 באוגוסט 1932


48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page