top of page

ז"ל,  זצ"ל,  הי"ד,  ע"ה

תוספות עבריות מקובלות בישראל לשמו של אדם יהודי אחרי מותו.

הנפוצה ביותר היא: ז"ל, ראשי תיבות של צמד המילים: "זכרו לברכה" – לגבר, ו"זכרה לברכה" - לאשה. במשך שנים רבות היה מקובל לומר: "זכרונו לברכה" עד שמישהו הבין כי זכרונו של המת אינו פעיל עוד, וזכרו מדויק יותר.

המילה ז"ל חקוקה על מצבה בבית הקברות, ומופיעה במודעות אֵֿבֶל בעיתון, בספרים, באינטרנט ובכל מקום בו נכתב השֵם.

כשמזכירים אותו בדיבור – בדרך כלל יהיה הפירוט המלא: זכרו/זיכרה לברכה.

 

ז"ל היא רק אחת מהתוספות המוענקות למי שאינם בין החיים, והמוכֶּרֶת שבהן.

התוספות האחרות קשורות לאופן שבו מתו, ולמגזר אליו הם משתייכים. הנה כמה מהן:

חיילי צה"ל שנהרגו במלחמה ואזרחים שנרצחים בפיגועי טרור - אינם מתים רגילים מהשורה. החברה הישראלית מעניקה להם תוספת ייחודית, "השם יקום דמו", ובקיצור: הי"ד. התוספת הזו תהיה חרותה על המצבה שלהם בבית הקברות, ותתלווה לשמם בכל איזכור של שמם, בעל פה או בכתב.

הפרוטוקול המשפטי מכתיר את המת בתוספת התואר "המנוח".

במגזר הערבי מוסיפים "אללה ירחמו".

בקרב יהודים שומרי מסורת רווחת גם התוספת ע"ה - "עליו השלום".

 

במגזרים דתיים ובעיקר החרדים, מעניקים למתים שלל תארים, לפי מיקומם בטבלת החשיבות החברתית:

אנשי "עמך" הפשוטים שהלכו לעולמם, נשארים ז"ל.

אדם שנחשב בחייו דמות של מופת, יהיה לפחות זצ"ל – זכר צדיק לברכה, אם לא למעלה מזה: זצוק"ל – זכר צדיק וקדוש לברכה, או למהדרים: זצוקללה"ה - "זכר צדיק וקדוש לברכה לחיי העולם הבא". התואר החרדי ילווה את המתים גם שנים רבות לאחר מותם ובכל אזכור של שמם. בניגוד לז"ל הרגיל שתוקפו יפוג אחרי שנים אחדות, כי המתים "הרגילים" דרכם להישכח.

כל התארים הללו נצמדים לשמות של גברים.

נשים בחברה החרדית לעולם אינן צדיקות או קדושות ברמה שאליה הגיע הגבר. הן היו צנועות וחסודות בחייהן, ולאחר מותן מסתפקות בתואר המכובד פחות: "עליה השלום" – ובקיצור: ע"ה.

נר נשמה.jpg

כללי שימוש מקובלים לתוספות הנ"ל:

* כל אחת מהתוספות הנ"ל, הן בדיבור והן בכתיבה, נצמדת אחרי אזכור שמו של המת.

המקום שלפני האיזכור נשמר לתארים שצבר בחייו. למשל: חבר הכנסת פלוני אלמוני ז"ל.

 

* התוספת "זכרו לברכה" מבטלת לגמרי את התכונות השליליות של המת. הוא ז"ל גם אם היה אדם קמצן, שחצן, גזען, ואפילו עבריין. על פי הכלל הדתי הידוע: "אחרי מות - קדושים אמור" (אדם הופך להיות קדוש לאחר מותו ואסור לדבר בגנותו).

כמובן, זה רק בתנאי שהוא יהודי.

אם העבריין לא יהודי אפשר ללכלך את שמו ואפילו לצרף לו את הביטוי: "ימח שמו וזכרו".

 

* ז"ל וכל התוספות השכיחות, רלוונטיות במיוחד בשנים הראשונות לאחר מותו של אדם.

אלה השנים שעוד זוכרים אותו ומדברים עליו. לפעמים אזכור שמו עם התוספת, חושף מידע מהחיים שיכול להפתיע - האיש או האשה מאחורי השם, הלכו לעולמם, אבל יש כאלה שלא יודעים על כך, ומופתעים לראות את השם המוּכָּר להם בתוספת ז"ל. 

העיסוק הדקדקני בכינויים ותארים אחרי מות, יכול להעיד כי המוות נוכח מאד בחיים השוטפים בישראל.

שתי סיבות עיקריות לכך:

א. תוספות כאלה מקובלות בדתות השונות, וכאן בישראל הדת והמסורת היהודית הן חלק משגרת החיים.

ב. מדינת ישראל הקיזה דם רב עד שקיבלה את עצמאותה. מאז היא ממשיכה במלחמות ובמבצעים צבאיים שגבו עשרות אלפי קורבנות, עליהם מקובל לומר בעברית פטריוטית ונמלצת: "במותם ציוו לנו את החיים". 

        זהו חלק מפרויקט "כמוסת זמן ישראל 1948-2023".


מה היא כמוסת הזמן ?

לקט נבחר של 75 תמונות מצב ישראליות כאלה שהיו ועדיין כאן איתנו. כל אחת מהן שווה הגדרה מעודכנת עם כמה מילות הסבר יחד עם טיפ טיפה היסטוריה. ככה בקטנה - וכולן יחד נכנסות לתוך כמוסת זמן וירטואלית שתישאר באוויר למען הדורות הבאים.

אפשר לראות מה נכנס אליה בהקלקה על הכמוסה.

bottom of page