Shlomi Rosenfeld

18 יונ 20222 דקות

מה קרה לגיבור ישראל שרצה להיות מושבניק ?

עודכן ב: 13 יונ 2023

הנה סיפור אמיתי, מהחיים.

האירוע הזה מובא בספר: "שישים שנות מושב – סיפורו של כרם מהר"ל", שכתבתי ב-2010.

הזמן:

שלהי שנות ה-70. שנות הדעיכה של ההתיישבות העובדת. שנים שבהן חוו נטישה המונית של קיבוצים ומושבים. שנים בהן היה קשה לשכנע ישראלי ממוצע להיות מושבניק. הישראלים העדיפו להתגורר בעיר, לשחק בבורסה הגואה ולהרוויח כסף נזיל שיאפשר להם לרכוש מכונית סובארו זולה מיפן או טלוויזיה צבעונית שחילק שר האוצר יורם ארידור. אף אחד לא רצה להיות חקלאי, לחלוב פרות או לעבד אדמה.

המקום:

אולם בית התרבות של מושב כרם מהר"ל, במועצה האזורית חוף הכרמל.

התפאורה:

אסיפת חברים. שגרתית. המושבניקים מתכנסים לדון בענייני יום יום מהסוג של: מצב הפלחה, רכישה מרוכזת של טרקטורים, הסכמים שנתיים עם תנובה על מחיר החלב, שיפוץ המשרד של הוועד, אישור קבלת חברים חדשים לאגודה השיתופית, וכיוצ"ב.

אחד הסעיפים שעלו לדיון באסיפה: מועמדות של בני זוג צעירים כבני שלושים, שרוצים להתקבל למושב. קוראים להם בלהה (ביבה) ועמי איילון.

היא – עובדת סוציאלית מקיבוץ מרחביה.

הוא – אלוף משנה, מפקד הקומנדו הימי, מקיבוץ מעגן.

עמי איילון, הגיע לאולם, התיישב על כיסא בפינה וחיכה בסבלנות ובדריכות לסיום הדיונים בכל הסעיפים שעל סדר היום המושבי, עד שיגיע תורו. הוא ואשתו רכשו זה מכבר נחלה במושב, והגיע העת לקבל את הסכמת החברים, כפי שמקובל.

בשעת לילה מאוחרת, קרוב לחצות, הגיעו סוף סוף לסעיף מועמדותם של בני הזוג. רוב החברים היו נגד קבלתם. הדעה הכללית היתה: עמי איילון שרת אז כקצין בשרות סדיר, וספק אם יוכל להיות חקלאי, כפי שהם מצפים מחבר מושב בשנות ה-80, שרוכש נחלה חקלאית.

לא עזרה לעמי העובדה שהיה מעוטר בעיטור הגבוה ביותר שניתן לחייל בצה"ל – "גיבור ישראל" – על מבצע נועז בו השתתף. גם היחידה המהוללת עליה פיקד, לא נרשמה לזכותו. ניסיונה רב השנים של ביבה, ברפת של קיבוץ מרחביה – אף היא לא סייעה לבני הזוג איילון.

רק בחצות הלילה, לאחר ויכוח סוער, ובלחץ המזכיר, הסכימו החברים לתת צ'אנס לבני הזוג, שרכשו בכסף מלא את נחלתם, והסכימו לאשר את בקשתם להצטרף כחברים, תוך כדי התחייבות שיעמדו בקריטריונים של המושב. כדי למלא את חובתם, יצאה ביבה איילון לעבד את השדות של נחלתם, ועמי תרם לחקלאות המשפחתית בימים בהם הגיע לחופשה משירותו למען העם. גם כשהתמנה להיות אלוף בצה"ל, ראש השב"כ, ושר בממשלת ישראל.

עד היום, עמי איילון חבר מהשורה באגודה השיתופית של מושב כרם מהר"ל, הוא משתתף באסיפות החברים ולפעמים דעתו מתקבלת ולפעמים לא, והוא מקבל בהכנעה את החלטת הרוב.

1980 - עמי איילון, גיבור ישראל, אשתו ביבה וילדיהם, עם קבלתם כחברים במושב

לקריאת הספר על מושב כרם מהר"ל לחצו על הקישור:

כרם מהר"ל - שישים שנות מושב

    350
    0